Uit(ge)lezen

Het is al weer een tijdje geleden dat de zomerautocursussen plaatsvonden. Diverse gastsprekers verzorgen een deel van het programma. Een bestuurslid van de Wandelbond spreekt over het gebruik van GPS, een oud AZG-medewerker zorgt ervoor dat onze Toyota bij het terreinrijden weer uit een moddersloot komt en docent Willem vertelt een boeiend verhaal over hybride auto’s. Alle cursisten mogen in de Prius rijden. Wat blijkt? Het is moeilijk om goed op de weg te letten omdat allerlei LCD-schermen de bestuurder afleiden met een overdosis informatie.

Het meest word ik getroffen door gastdocent Hayat Habibi die een verhaal vertelt over het ‘uitlezen’ van auto’s. Hij heeft allerlei apparatuur meegenomen. Laptops, speciale kastjes, stekkers, telefoons met speciale programma’s. Iedereen wil zijn auto graag uitgelezen hebben. Ook ik sta op de voorste rij, want mijn dochter heeft haar Opel Corsa Diesel op het terrein achtergelaten. Een klein oranje lampje brandde al sinds maart op haar dashboard. Soms uit, bij het bestijgen van de Ardennen meestal aan.Een garagist vertelde dat de boordcomputer vervangen moest worden. Voor de lieve som van €1500! Zoveel geld had ze niet. De autocursus moest uitkomst bieden. Ze dacht zelf dat het ‘iets’ met de turbo was.

Uitlezen, of zoals dat officieel heet: On-board Diagnostics (OBD), is het aansluiten van een diagnosecomputer op de boordcomputers in de auto. Twintig jaar geleden had elk merk zijn eigen systeem, met verschillende diagnosestekkers.Een chaotische toestand. Met de invoering van OBD2, werd een universeel systeem vastgesteld dat als EOBD sinds 1996 de norm in Europa is geworden. Met een standaardplaats voor het uitleesstekkertje, een universele plug en eenzelfde uitleesprotocol.

Nu moet je niet denken dat de diagnose voor de monteur overbodig is geworden. Sluit de computer aan en op het scherm verschijnt de oplossing. Zo is het niet. Bij de Corsa werd diverse foutcodes gemeld zoals bedrading, turbodrukregelklep en de turbocompressor. Dan komt het toch op het creatief denken van de monteur aan die vertelde dat de dure turbo (€ 2000) lekker draaide, maar dat de intercooler kapot was. Met een nieuwe van € 150 en een snelle reparatie van docent Bert, was de klus snel geklaard en kan de Corsa de Ardense hoogtesmoeiteloos weer aan.

Een tip? Universele uitleesapparaten zijn al te koop voor€ 45. Voor de liefhebber: de ELM 327. Dat bespaart in ieder geval het uitlezen bij de dealer die soms € 100 vragen. Een simpel uitlezen mag niet meer dan € 27 kosten, zo verzekerde technisch specialist Hayat mij. Mijn oude Golf Diesel kan niet uitgelezen worden. De wagen is té oud. Het voordeel? Lekker geen oranje lampjes die plots gaan branden. Geen angstige momenten. Maar dat oude beestje vervuilt dan weer enorm!

augustus 2012