Rijden op suikerriet

Ik had met Hemelvaart in Rome willen zijn. Wonders of Waste, organiseerde voor het derde jaar een autorit van Rotterdam naar Rome. Een gewone autorit? Nee, één waarbij je zonder een druppel diesel te tanken, in de Italiaanse hoofdstad belandt. Niet op diesel, maar op frituurolie. En je zult denken: kan dat? Ja, dat kan, want oudere dieselmotoren rijden op haast alles, zoals op slaolie en petroleum. En dus ook op frituurolie. De sport is om deze olie gratis op te halen bij een wegrestaurant of een frietkot. En zoveel mogelijk sponsoren te vinden voor een goed doel. Rijden op keukenafval, hoe duurzaam wil je het hebben? Negen auto’s hebben de gekke race van 1600 km volbracht.

Maar ik kon helaas niet snel genoeg een geschikte auto vinden en haakte af. Het onderwerp alternatieve brandstoffen leek van de baan. Tot ik vorige week met mijn vriendin een weekje naar Berlijn op vakantie ging. Ik was er ruim tien jaar niet geweest en het groot aantal fietsers viel me op. Onze Berlijnse gastheer moest er nog aan wennen, want hij reed, bij een rechtsaf manoeuvre, een fietser van de sokken. Wij schrokken enorm maar onze Berliner moest erom lachen.

Viel mijn stukje over alternatieve brandstoffen nu in het water? Nee, het geluk was ons gunstig gezind toen we bij een ‘Tankstelle’ moesten tanken. Euro 95 was niet te krijgen, maar E10 hadden ze wel aan de pomp. Ik had er nog nooit van gehoord. Op de pomp stond keurig vermeld dat dit benzine was met 10% toevoeging van bio-ethanol. Kon dit wel in de tank? We tankten vrolijk vol en kwamen vrolijk thuis. En dat voor € 1,52 de liter! Toch maar eens vragen hoe dit nu zit? In maart 2011 is Duitsland overgestapt op deze nieuwe brandstof. De ANWB meldt dat 10% van de auto’s problemen met afdichtingen en keerringen kan ondervinden. (Zie de E10-check op de site: www.anwb.nl.)

Al sinds de jaren zestig rijden er in Zuid-Amerika auto’s op uit maïs gestookte bio-ethanol. Ethanol is pure alcohol, die gemaakt wordt van aardappels, maïs of suikerbieten. Het is dezelfde alcohol die je in je wijntje terugvindt. Omdat bij de verbranding van bio-ethanol minder CO2 vrijkomt, wordt de brandstof gezien als duurzaam. In Brazilië is dit spul al aardig ingeburgerd, er wordt jaarlijks 16 miljard liter bio-ethanol geproduceerd uit suikerriet en een kwart van de auto’s rijdt op deze brandstof. Nederland telt op dit moment zo’n 25 benzinestations waar je bio-ethanol E85 kunt tanken (zie voor tankstations: www. biotanken.nl), dat is dus benzine met 85% bio-ethanol. Daar zijn wel technische aanpassingen, aan de carburateur en de brandstofinspuiting voor nodig, die je niet zelf kunt uitvoeren. Volvo heeft al een ‘flexauto’ op de markt gebracht, die op verschillende mengsels kan rijden. Bij E85 is de CO2-uitstoot 80% lager dan op gewone benzine. Daartegenover staat wel een hoger brandstofverbruik van 25%.

Maar het blijft een dilemma: de onafhankelijkheid van de hoge olieprijzen en de minder schadelijke uitstoot van CO2 zijn grote voordelen. Het nadeel: als planten zoals maïs en suikerbieten, gebruikt gaan worden voor de productie van bio-ethanol, stijgt de prijs van deze grondstoffen en kunnen er ernstige voedseltekorten ontstaan. De wetenschap, die zich met dit probleem bezighoudt, heeft nog geen oplossing. Ik zeg gevoelsmatig: laten we minder gaan rijden. Wil je toch gaan toeren? Dan maar op suikerriet. Of lekker fietsen in Berlijn!

juni 2011