Oldtimer of goedkope ouwe bak

In oktober vorig jaar heb ik een VW Golf gekocht. Voor de kenners: Golf GT Turbo Diesel 51 KW. Het kenteken is afgegeven in 1985, dus de auto is 27 jaar oud en daarmee een oldtimer. ‘Een goed wagentje’, had mijn vriend gezegd,’ hij is redelijk zuinig, rijdt op diesel, je hoeft geen motorrijtuigenbelasting te betalen en de verzekering is erg goedkoop! Voor € 1800,- was ik de trotse eigenaar.

 

In december reed ik naar mijn dochter in België, toen ik ter hoogte van Nijmegen een vrachtwagen inhaalde. Een korte knal, de motor bleef lopen, maar het wagentje kwam niet meer vooruit! Naar de rechterbaan, naar de pechstrook en bellen naar een vriend die ik in Nijmegen ken. Een spannende sleeptocht naar zijn garage. Ik dacht aan een verrotte versnellingsbak, maar de garagist constateerde een totaal kapotte drukgroep en koppelingsplaat. Wat te doen? Een goed wagentje, tja, dus maar repareren. Na een week wachten en € 700,- lichter, kon ik weer tuffen.

 

Met deze aankoop wijk ik af van de klassieke autofan die alleen op zomerse zondagen zijn wagentje uit de garage rijdt, lekker met poetsdoeken in de weer gaat, een rondje om de kerk rijdt, waarna de auto weer voor maanden achter de garagedeur verdwijnt. Mijn auto is uit Duitsland ingevoerd, heeft een nieuw kenteken en vond met vele oude Mercedessen zijn weg naar Nederland. Voor dagelijks gebruik.

 

Is mijn auto echt zo vervuilend? De Volkskrant meldt in de januari 2011 dat tweedehands diesels van voor 2005 uit milieu-oogpunt de aller-slechtste aankoop zijn. Op nummer 1 staat de elektrische auto. Mijn wagentje is tien keer zo vervuilend als een nieuw modelletje, zegt iemand in Trouw. Dat is toch wel even schrikken. Denk je een goede daad te verrichten door niet mee te doen met de koop-toch-een-nieuwe-auto rage. En dan dit. Maar moet ik ieder jaar een nieuwe auto kopen omdat die ongetwijfeld minder rottigheid uitstoot dan het vorige model? Dat lijkt me ook geen optie, nog afgezien van het feit dat de pecunia me daartoe ontbreken.

 

Gelukkig blijk ik een uitzondering. De meeste oldtimers rijden op LPG, waarvan de uitstoot aan stikstofoxide zelfs onder die van een moderne auto blijft. Mijn auto is goed repareerbaar, dat weet ik uit eigen ervaring en een oude dieselmotor rijdt op bijna alle soorten brandstof. Onder andere op slaolie. En met het adagium ‘less is more’ lijkt me het een goede actie. Want stel dat ik een nieuwe auto had gekocht. Hoeveel energie en spaarzame grondstoffen gaan er verloren om een nieuwe wagen te produceren?

 

Kan ik dit dilemma omzeilen? Ja, een oude fiets kopen, repareren en karren maar! Dat is super milieuvriendelijk. Zal ik u wat vertellen? Dat doe ik ook!

 

februari 2012