Met de accu op weg

Mijn eerste ervaring met elektrisch autorijden? Ik moet toch even nadenken. Dat was op mijn vijfde toen ik met mijn oma de kermis op het Haagse Voorhout bezocht. In die tijd waren er geen muntjes en moest je contant betalen. Op de baan ritste mijn oma haar portemonnee open. Juist op dat moment knalde een andere botsauto tegen de onze op. En daar vlogen de muntjes over de vloer. Ik zie ze nog voor mijn geestesoog wegspringen.

Die autootjes hebben een vermogen van 1 kW, terwijl de moderne elektrische auto’s vermogens hebben van ruim 25 kW. Wie denkt dat de elektrische auto een ontwikkeling is uit de zeventiger jaren van de vorige eeuw, toen de energiecrisis toesloeg, heeft het mis.

De elektrische auto bestaat al meer dan 150 jaar. De Nederlandse hoogleraar en uitvinder Sibrandus Stratingh (1785-1841) heeft baanbrekend werk verricht. In 1835 construeerde hij een elektromagnetisch wagentje. Het betrof een schaalmodel, maar toch. De Engelsen en de Amerikanen zullen ongetwijfeld andere uitvinders noemen.

Rond 1900 deden elektrische auto’s niet onder voor conventionele modellen met verbrandingsmotoren. Met een elektrische auto reed je geruisloos en redelijk comfortabel. Je had in ieder geval geen last van lawaai of uitlaatgassen. Want ze stonken als de hel en maakten oorverdovende herrie, die eerste verbrandingsmotoren. Voor onze vrouwelijke rijders hadden deze wagens nog extra voordelen. Je hoefde niet te schakelen en dat was een enorm voordeel, want dat was een hels karwei in die tijd. Bovendien hoefde de wagen niet aangeslingerd te worden met een loodzware en ‘oncharmante’ zwengel.

Met de uitbreiding van het wegennet, de groeiende olievoorraden en de verbetering van de verbrandingsmotor, verdween de belangstelling voor elektrische wagens. Toen Henry Ford met de revolutionaire massaproductie van zijn T-Ford (‘De auto is in alle kleuren te verkrijgen, zolang het maar zwart is’) in 1908 begon, was dit de nagel aan de doodskist van de elektrische wagen.

Begin jaren negentig vaardigde de staat California een wet uit dat in 2003 tien procent van de daar verkochte auto’s emissievrij moest zijn. De tijd van het milieubesef was definitief aangebroken. Koortsachtig begonnen fabrikanten elektrisch voertuigen te ontwikkelen. Een krachtige lobby van de autofabrikanten wist echter voor elkaar te krijgen dat de staat de maatregel in 2001 introk. General Motors besloot zelfs alle auto’s te vernietigen die als leaseauto waren uitgeleend: een daad die later door de directie als ‘de grootste fout ooit’, werd bestempeld.

De elektrische wagen is een aloud fenomeen en ik denk dat het tij niet meer te keren valt: in de toekomst rijden we allemaal elektrisch. Wil je alleen met een accu op weg? Huur een geruisloze Peugeot iOn bij Greenwheels. Maar ga niet botsen!

december 2011