Gassen op gas

LPG is terug van weggeweest. Nu een liter benzine bijna 2 euro kost, neemt de belangstelling voor autogas weer toe. In het eerste kwartaal van 2012 steeg de vraag met 94%. De verklaring ligt voor de hand. Een liter LPG is een euro goedkoper dan een liter benzine. De wegenbelasting is weliswaar hoger en je moet een LPG-installatie laten inbouwen, maar bij 12.000 km per jaar wordt LPG al goedkoper.

Wat is LPG? De afkorting staat voor Liquid Petrol Gas en bestaat uit een samenstelling van butaan en propaan. Het komt vrij bij de winning van aardolie. Omdat LPG een afvalproduct is, wordt het gas vaak afgefakkeld en is dus een extra reden om het in je tank te persen. Bovendien stoten LPG-auto’s 9% minder kooldioxide uit.


Ik had vroeger een Citroën DS. De prachtige Snoek, de mooiste auto ooit ontworpen. Met de modernste hydrauliek. En zo’n schattig handversnellingspookje. En met een gastank. Samen met een vriendje ingebouwd. Tweedehands tankje gekocht, geïnstalleerd en rijden maar. Starten bij koude deed hij niet op gas. Voordat je aankwam, moest je handmatig terugschakelen op benzine. En als de motor bij vertrek aansloeg, kon je weer op gas over. Een ander nadeel: de tank nam de halve kofferruimte in beslag. Maar die tijden zijn voorbij. Dankzij de moderne boordcomputers verliezen auto’s op LPG niet langer aan vermogen en het verschil met benzine merk je niet meer. En ruimte is ook geen probleem. Je haalt je reservewiel uit de auto en op die plaats wordt een ronde LPG-tank geïnstalleerd. Klaar is Kees! Met een speciaal spuitbusje kan je, op je oude band, doorrijden tot de eerste garage.


Inbouwen van een tank kost bij een gespecialiseerd bedrijf tussen de € 1500 en € 2000. Maar je kunt de tank ook zelf inbouwen en dat is vanzelfsprekend goedkoper. Voor een oldtimer ben je ongeveer € 650 kwijt. Keuring van de installatie à raison de € 45 bij de RDW is wel noodzakelijk. Een speciaal gecertificeerde autogasinstallatie is de G3-installatie, die dankzij het gebruik van moderne technologie aan hoge emissie-eisen voldoet. In bepaalde gevallen kan je zelfs een premie van ruim € 300 op deze installatie krijgen. De G3 kan alleen ingebouwd worden in auto’s van 1997 en jonger. Zelfinbouw kost zo’n € 1200.

Tot zover de LPG. Maar ik zit ineens te denken. In Nederland worden jaarlijks miljarden kubieke meters aardgas uit de grond gehaald en toch gaan we naar het benzinestation om Arabische olieproducten in onze tank te laten stromen. Terwijl ieder Nederlands huishouden een aansluiting heeft op het aardgasnet, staan we geregeld in de rij voor een winderig pompstation om dure benzine of diesel te tanken. Heeft iemand dit al eerder bedacht? Jazeker, auto’s rijden ook op aardgas. Momenteel zijn er al 80 stations, verspreid over het land, waar je CNG (Compressed Natural Gas) kan tanken. Ook lekker goedkoop, een kubieke meter aardgas kost € 0,50 en staat gelijk met 1 liter benzine en 0,85 liter dieselolie. Het leuke is dat je thuis kunt tanken. Je hebt wel een dure compressor nodig. En… geduld is een schone zaak: het duurt acht uur voordat de tank vol is. Maar dan rijd je ook op een mooi nationaal product. En lekker zuinig.


april 2012