Een lekke band

Een lekke pand. Daar heeft iedere autorijder wel eens mee te maken gehad. Op de dagcursus Pech Onderweg besteden we vanzelfsprekend aandacht aan dit fenomeen. De eerste vraag is: waar is het reservewiel? Voorin de auto, achterin of in veel gevallen zelfs onder de auto. Dan moet je met een vleugelmoer onder de achterlaadruimte een beugeltje ontgrendelen zodat de reserveband vrij komt. De krik bevindt zich meestal in de band. En dan gaan we aan het werk. Met de meegeleverde sleutel moet je de wielbouten eerst een klein stukje losdraaien. Die bouten zitten meestal muurvast en we moeten allerlei trucs verzinnen om deze dienstweigeraars los te krijgen. Meestal het verlengen van de arm van de sleutel om meer kracht te kunnen zetten. Als je slim bent, probeer je dit eens op het droge.

 

Als je de wielbouten een stukje los hebt, kan het echte werk beginnen. De krik moet nu in de buurt van het getroffen wiel geplaatst worden. Meestal is er een uitsparing in het chassis waar de kriksteun in past. Kijk gerust even in het instructieboekje van je auto, waar die plaatsen zich bevinden. Zet de auto op de handrem en nu voorzichtig opkrikken. Nooit met je hoofd onder de auto komen, want de krik kan losvliegen! De auto moet zover omhoog dat de band net vrij van de grond is. Nu alle wielbouten verder losdraaien en de band verwisselen. En dan verder in omgekeerde volgorde: de wielbouten handvast draaien, de krik laten zakken en de wielbouten strak aandraaien. En dan even rondkijken met een blik van: ‘Dat heb ik toch maar even mooi gefikst’. Tot slot niet vergeten om naar de garage te gaan om de lekke band te laten repareren.

 

Toen de technische mogelijkheid ontstond om de binnenkant van de buitenband van een luchtafsluitende voering te voorzien, ontstond de zogenaamde ‘tubeless’, de band zonder binnenband. Als een scherp voorwerp de band binnendringt, klemt de voering – onder invloed van de druk in de band - zich stevig tegen het voorwerp aan. Daarmee wordt het luchtverlies verminderd, zodat de kans op een klapband veel kleiner is geworden.

 

Ik moet het ook nog even hebben over de fiets. Die heeft per slot van rekening ook luchtbanden. Ook hier bestaan tubeless-banden, voornamelijk bij racefietsen en All Terrain Bikes. Mijn generatie heeft het plakken van een bandje nog van zijn vader geleerd. Op diverse sites kan je lezen hoe je dat karweitje klaart. Maar de vraag is: gebeurt dat ook nog? Het antwoord is: nee. De fietsenmaker koopt voor € 4 een nieuwe binnenband in China. Niets meer gaatjes zoeken met een teiltje water en wachten op het drogen van de solutie. Meteen een nieuwe band erop. Veel minder werk en dus goedkoper. Milieuvriendelijk is het zeker niet. Dus als je goed bezig wilt zijn: plak je band zelf.

 

juni 2012