Een gevaar op de weg

Systemen die de auto veiliger moeten maken, introduceren nieuwe gevaren

Een man in Amerika nam op een wel heel bijzondere manier wraak op zijn ex-werkgever, een autoverhuurder. Hij schakelde via een satellietverbinding de startmotor van meer dan honderd auto’s uit. De verhuurder rust zijn vloot uit met satellietapparatuur die de auto bij wanbetaling kan stilzetten, waar ter wereld die zich ook bevindt. Hoe is dit mogelijk? Dankzij de moderne digitale technieken.

Een moderne auto is uitgerust met een boordcomputer. Deze automatisering kwam al veertig jaar geleden op gang toen wagens zuiniger moesten gaan rijden wegens hoge olieprijzen en later voor een schonere verbranding. Maar we hebben het al lang niet meer over één computer. Luxe auto’s zijn uitgerust met meer dan honderd microprocessoren. En die regelen alles aan boord: van de voorspanner op de veiligheidsgordel, via je airbag en de ABS tot een voetgangersdetector. Je kunt het zo gek niet verzinnen of de computer bemoeit zich er mee.

Een Amerikaanse onderzoeksgroep heeft aangetoond dat hackers op afstand een auto kunnen kraken en allerlei functies aanpassen, zoals de snelheidsmeter, het starten en stoppen van de motor en de remmen. Ze drongen door tot het elektronisch zenuwcentrum van een standaardauto met een gsm-achtige apparaat. Al eerder werd aangetoond hoe autodieven kwaadaardige software in een auto stopten via de vaste kabelingang: de On-Board-Diagnostics-poort is sinds 2000 verplicht voor alle auto’s in Europa.

Moderne snufjes, zoals een voetgangersdetector, ultrasone parkeerhulp en navigatieapparatuur zijn erg handig, maar met enige fantasie kunnen we ons voorstellen dat er een weg openligt voor de nieuwe generatie digitale terroristen en autoboeven. Nu zal het allemaal wel niet zo’n vaart lopen, maar de mogelijkheden zijn er wel.

Is hier een tip te geven? Jazeker! Koop geen luxe auto met gsm en bluetooth-technologie aan boord. Er bestaan nog auto’s die niet automatisch en zonder dat je het weet, naar de dealer bellen. Koop een eenvoudige auto als de Citroën C1 of de Peugeot 107, waar je de deur nog gewoon met een sleuteltje moet sluiten. Er kan minder kapot en... ze zijn nog lekker zuinig ook!

(Bronnen: NRC 22 mei 2010, De Volkskrant 19 maart 2011)

juni 2011