ELektrisch of toch maar weer een eend?

Een elektrische auto haalt zijn stroom van accu’s. En die zijn relatief snel leeg. Een moderne elektrowagen rijdt tussen de 120 en 150 km op een volle accu. Maar vaak kom je, bij wat minder keurig rijgedrag, niet verder dan 100 km. Dit probleem is op verschillende manieren op te lossen. Bij het bedrijf E-laad kun je, op het moment dat je een elektrische auto bestelt, een gratis laadpaal aanvragen. Levertijd ongeveer 16 weken. De paal, waaraan tegelijkertijd twee auto’s geladen kunnen worden, kost het bedrijf ongeveer € 6000,-. Het bedrijf heeft inmiddels 1350 palen staan. De automobilist hoeft voorlopig nog niet voor de stroomkosten te betalen. Toch veel palen, want momenteel zoeven slechts duizend elektrowagens op de Nederlandse wegen. Het streven van het bedrijf is om 10.000 laadpalen te realiseren. De Nederlandse regering verwacht dat in 2020 20.000 elektrowagens onze wegen zullen berijden.

Ook de gemeente Amsterdam timmert aan de weg. Zij plaatsen gratis laadpalen bij bezitters van elektrische auto’s. Een kilowattuur kost € 0,24 en dat komt neer op € 4,80 voor een volle accu, die je zelf moet betalen. Een vergelijkbare rit op benzine, met de huidige brandstofprijzen, kost ruim € 20.

Een andere oplossing is het wisselen van de accu. Geen lange wachttijden meer want het laden van een accu met een snellader neemt al gauw een kwartier in beslag, maar in veel gevallen duurt het aanzienlijk langer. Door in enkele minuten van accu te wisselen, wordt het mogelijk om lange ritten te maken zonder daarbij om de haverklap een verplichte pitstop te moeten maken. Het Israëlisch bedrijf Better Place wil in de toekomst in Nederland een netwerk oprichten. Voorlopig is er alleen een oplaadpunt voor taxi’s op Schiphol, maar het bedrijf heeft plannen zijn netwerk met veertig wisselstations uit te breiden. Voor het gebruik van het wisselstation en de laadpalen kan je een abonnement nemen.De kosten zijn op dit moment niet bekend. Maar hier duikt een probleem om de hoek: Alleen de Renault Fluence kan de wisselaccu’s aan. De automobilist heeft dus weinig te kiezen. Het bedrijf zegt hier aan te werken.

Goed, denk ik, dat zijn nog enkele kinderziektes bij de introductie van de elektrowagen. Die zullen op termijn wel worden opgelost. Maar wat blijkt nu weer? Een elektrische auto mag dan wel minder broeikasgassen uitstoten, maar de productie ervan kost twee maal zoveel energie als die van een benzinewagen. Vooral de fabricage van de accu legt een groot beslag op het milieu. Aldus de Technische Universiteit in Trondheim in een recente studie. In accu’s zitten vervelende stoffen, zoals lithium, nikkel, koper en aluminium. Ook de stroom die auto’s gebruiken komt voor een groot deel uit steenkoolcentrales. Ook dit moet worden meegerekend in het milieueffect. De auteurs stellen dat bij de productie van elektroauto’s drie tot vier keer zoveel toxische stoffen vrij komen als bij traditionele auto’s. Ik kan het me nauwelijks voorstellen, want je kunt bijvoorbeeld de toxische stoffen in accu’s toch hergebruiken.

Ben ik net aan het overwegen een elektrowagen te kopen en nu dit weer. Maar er is gelukkig ook goed nieuws. Na de nostalgische opleving van de Kever, de Mini en de Cinquecento, komt Citroën in 2014 met een nieuwe versie van de Eend op de markt. Misschien moet ik die maar kopen!

oktober 2012